Ik heb een paar uitgelopen aardappels in de aarde geplant. De planten zijn nu al 30-40 cm hoog. Wat moet ik nu verder doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden.

Het beste antwoord

Je zou ze kunnen aanaarden. Dwz, je doet er aarde bij, Ik doe het zelf altijd voorzichtig: eerst wat onder de bladeren dan er wat op etc. Een cm of 20. In die aarde worden dan ok weer knollen gevormd.
Verder gaan ze straks (of nu al) bloeien. Na de bloei gaan de kleine knobbeltjes in de wortels verdikken. Dit worden de aardappels.
zo'n beetje 100 dagen na het planten kun je ze oogsten.
Leuk dat je ze op het balkon probeert. Heb ik ook altijd gedaan. De aardappeltjes worden niet zo groot als in de volle grond, maar het is zo leuk om te zien hoe van 1 oude aardappel, die de meeste mensen weggooien omdat ie uitloopt, je toch een klein maaltje heerlijke krieltjes kunt oogsten.
Je oogst ze door de hele plant er voorzichtig uit te trekken. En dan kun je gaan schatgraven:-)
veel plezier en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mijn wraak op die aardappelen die (tegenwoordig) zo snel uitlopen! Ik hoorde mijn moeder vroeger zelden over uitgelopen aardappels terwijl ze bij mij soms na een paar dagen al uitlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel heel snel. Aan de andere kant scheelt het gif, antispruitmiddel. Dit wordt gebruikt om te voorkomen dat aardappelen uitlopen. Je kunt t wel wegschillen, maar toch....
In Engeland hebben ze speciale aardappelgroeizakken, waarbij je makkelijker kan aanaarden en kan oogsten....

Andere antwoorden (5)

U kunt er voorzichtig een uitgraven om te kijken of ze al groot genoeg zijn om te eten. Dat is niet aan de struik te zien verder.
zijn ze groot genoeg dan kunt u ze allemaal opgraven en lekker eten
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de plant (geen struik: hij is niet echt houtachtig) gaat eerst bloeien, en als ie dan afsterft zijn je aardappels "rijp" om uitgegraven te worden.
De grond vrij houden van onkruid en voor de rest niets.
Gewoon hun gang laten gaan zoals de boeren op het land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ze ZEKER NIET OPGRAVEN! Je moet ze gewoon even sproeien en eenmaal het de patatten tijd is kan je ze oogsten(Pas op goed wassen anders giftig!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je er ook bij vermeld wanneer het patatten tijd is :S
Wachten tot september en het loof verdort; dan zijn de aardappelen rijp om te oogsten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronaldP
11 jaar geleden
Das inderdaad goed.... zodra het begint, aan het loof de grond uittrekken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat moet ik doen als de planten te hoog worden voor mijn balkon?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil ze niet boven de balustrade uit laten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze worden niet erg hoog:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mij werden aardappels in pot juist twee meter hoog...
had ze op mijn slaapkamer staan als kind.
Je kunt nu rondom de hoofdstengel wat aarde opbrengen zodat het lijkt of de plant op een bergje staat. Verder laat je de plant rustig groeien. Je moer er wel voor zorgen dat er geen Coloradekevers op de plant komen. Deze moet je er vanaf halen en verdelgen. Als je kevers hebt gezien dan moet je onder de plant eens kijken of ze geen eitjes hebben gelegd op de onderste bladeren. Deze eitjes zien er fel oranje uit. Haal het blad weg als dit zo is en verwijder het. Dit om te voorkomen dat er larven op de aardappelplant komen, die het lof afvreten. Als de plant verdort en geel wordt kun je met een riek de plant omhoog halen en kun je aardappelen oogsten. Zoek in het plantgat nog goed naar meer aardappelen want ze kunnen wel 20 cm van de plant zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij ze zelf ooit gezien? Ik plant al 15 jaar aardappelen, eerst op mijn balkon, later in de moestuin op een volkstuincomplex en heb ze nooit gezien, jij wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf al 45 jaar een volkstuin en in een volkstuinencomplex, waar iedereen maar wat doet zie je zoveel kevers en larven als je wilt. Momenteel met deze regen is ook al weer de aardappelziekte aanwezig!